Иранмен ядролық келісім және Таяу Шығыстағы қауіпсіздік туралы

28 желтоқсан, 2020 ж.
Пугваш хатшылығы:

Иранмен ядролық келісім және Таяу Шығыстағы қауіпсіздік туралы

Бұл Иранмен жасалған ядролық келісім мәселесін қарастыратын және Таяу Шығыстағы қауіпсіздікті күшейтуге байланысты кейбір маңызды мәселелерді анықтайтын өте қысқа жазба.

БКІЖ-ны қалпына келтіру керек пе?

Біріккен кешенді іс-қимыл жоспарына (БКІЖ) 2015 жылғы 14 шілдеде Иран, 5+1 тобы (АҚШ, Ресей, Қытай, Ұлыбритания, Франция + Германия) және ЕО арасында қол қойылды. Иран өзінің (азаматтық) ядролық қызметіне экономикалық және қаржылық санкцияларды алып тастау үшін өте қатаң шектеулер қабылдады. Айта кеткен дұрыс, бұл қатаң шектеулер кез-келген елдің ядролық қызметіне қойылған шектеулермен теңдесі жоқ.

Центрифуга тізбегінде уранды 3,6% -ға дейін байыту оның 90%-ға дейін байытылғанға дейін шамамен жартысына тең болуы мүмкін (энергияны тұтыну бойынша). Плутоний, әдетте, атом электр станцияларында (әсіресе ауыр су реакторларында) өндіріледі. Демек, Иранның өзінің азаматтық ядролық бағдарламасын ядролық қару жасау үшін пайдаланбауының ең жақсы кепілі - бұл, әрине, Атом Энергиясы бойынша Халықаралық Агенттігінің (АЭХА) жігерлі инспекциялық қызметі. Иран АЭХА-мен қосымша хаттамаға қол қойып, оны уақытша БКІЖ шеңберінде жүзеге асыра бастады.

Демек, БКІЖ ядролық қарудың көбеюіне жол бермейтін өте жағымды құрал болды және басқа мемлекеттерге қатысты ықтимал (болашақ) қиын жағдайлардың үлгісін көрсете алды. АЭХА-нің Иранның келісімге толық сәйкес екенін бірнеше рет куәландырғанына қарамастан, 2018 жылдың 8 мамырында президент Трамп келісімнен бас тартып, Иранға қарсы қайта санкциялар енгізді. Бірақ ол АҚШ-тың санкцияларын қалпына келтіріп қана қойған жоқ, сонымен қатар АҚШ-тың Иранға қарсы санкцияларына құрмет көрсетпейтін шетелдік компаниялар мен мекемелерге де іс жүзінде санкциялар енгізді (біз екінші санкциялар деп атаймыз). АҚШ-тың бұл шешімдері БКІЖ-ның барлық құрылымын жұмыс істемейтін күйге келтірді.

Осы кезеңде Иран, БКІЖ мәтініне сәйкес (атап айтқанда, 26, 36 және 37 баптарды қараңыз), біртіндеп БКІЖ-да келісілген ядролық шектеулерді сақтауды тоқтатты. Айтпақшы, БКІЖ тек ядролық іс-қимылдармен айналысатын келісім болып табылады, бұл әскери өтінімдер болуы мүмкін басқа әскери немесе азаматтық қызмет емес. Атап айтқанда, Иранның зымырандық бағдарламалары БКІЖ -да қарастырылмаған.

Егер Байденнің жаңа әкімшілігі Обама әкімшілігі қол қойған бастапқы БКІЖ талаптарына сәйкес келуге шешім қабылдады деп ойласақ, Иран да БКІЖ-ны барлық шектеулерімен толық жүзеге асыруға оралуға дайын болуы мүмкін. БКІЖ-ның басқа серіктестері келісімді толығымен қалпына келтіру үшін қиындықтар туғызуы екіталай. БКІЖ-да анықталғаннан артық өндірілген байытылған уранды АЭХА бақылауындағы кен орындарында сақтауға немесе басқа елдерге экспорттауға болады.

БКІЖ қалпына келтірілгенге дейін Иранға қосымша шектеулер енгізілуі мүмкін бе?

Бұл сұрақтың жалпы жауабы - ЖОҚ. Әрине, кейбір ұсақ мәселелерді шешуге болады. Ең бастысы, Иранның БКІЖ белгілеген шектен шыққан қадамдарын қаншалықты нақты түрде өзгерте алатындығын талқылау қажет.
Бірақ егер біреу БКІЖ ауқымын әскери қызметтің басқа түрлерін (мысалы, зымырандық бағдарламалар немесе аймақтық тұрақтылыққа әсер ететін әскери қызметтің басқа түрлерін) қамтуды кеңейтеді деп күткен болса, онда ол тығырыққа тіреліп, қазіргі жағдайда қалу қаупі бар қауіпті жағдай. Біз онсыз да өте нәзік процесті қиындата алатын кез-келген жаңа ұсыныс жібермес бұрын БКІЖ-ны толығымен қалпына келтірудің маңыздылығын қайталаймыз.

БКІЖ-ны қалпына келтіру жөніндегі келіссөздерге басқа елдер қатыса ала ма?

Бұл мәселе, әсіресе Сауд Арабиясы Сыртқы істер министрінің АҚШ-тың одақтасы болып табылатын басқа елдердің, тіпті бейресми түрде де, БКІЖ-ны қалпына келтіру жөніндегі келіссөздерге қатысуы туралы ашық өтінішінен кейін өзекті болды. Сауд Арабиясы АЭХА-мен ешқашан қосымша Хаттамаға қол қоймаған (азаматтық) ядролық мүмкіндіктері бар бірнеше елдің бірі болып табылатындығына байланысты, бұл өтініш өте ерекше болды. Сонымен қатар, Сауд Арабиясы ешқашан Ядролық сынақтарға тыйым салу туралы жан-жақты келісімге қол қойған емес. Егер АҚШ Израильмен БКІЖ-ны қалпына келтіру туралы келіссе, онда бұл проблемалар туындауы мүмкін, өйткені Израиль Таяу Шығыстағы ядролық қаруы бар жалғыз мемлекет. Сонымен, қорытындылай келе, БКІЖ бастапқы тараптармен болған түрінде қалпына келтірілуі керек.

Таяу Шығыстағы қауіпсіздікті арттыру және антагонизмді азайту мәселесі

Жоғарыда айтылғандар Таяу Шығыста бейбітшілікті қалай жеңілдету керектігін және қақтығыстарды қалай жою керектігін (Йемен, Сирия, Ирак, Палестина), антагонизмді қалай азайтуға болатындығын (Иран мен Сауд Арабиясына әсер ететін сияқты) талқылаудың жедел қажеттілігін бағаламаймыз дегенді білдірмейді, және 2010 ж. Ядролық қаруды таратпау туралы келісім бойынша шолу конференциясында жарияланған Таяу Шығыста жаппай қырып-жоятын қарудан азат аймақ құру жолында қалай алға жылжуға болатындығы туралы. Израиль бұрыннан атап өткендей, өзара тану мен қауіпсіздік кепілдіктері де маңызды. Палестина құқығы, әрине, Таяу Шығыстағы тұрақтылық пен қауіпсіздік үшін өте маңызды.

Таяу Шығыстағы қаруды бақылау да өте маңызды

Неғұрлым жағымды климат жағдайында Таяу Шығыстағы шиеленісті және антагонизмді азайтуға көмектесетін басқа да ұсыныстарды талқылау мүмкін болады, соның ішінде жаппай қырып-жоятын қарудан азат аймаққа қарай ілгерілеуді. Зымыран әрекеттерін шектеу және жаңа технологияларды әскери қосымшалармен шектеу туралы мәселені қарастыруға болады. Біз жойқын соғыстардың орын алуы мүмкін екенін және ядролық қарумен немесе онсыз Таяу Шығыстағы кез-келген жаһандық қарулы қақтығыстар аймақтағы және одан тысқары жерлердегі барлық елдер үшін ойға келмейтін апат болатындығын есте ұстауымыз керек.

Паоло Котта Рамусино, Пугваш Бас хатшысы
Серхио Дуарте, Пугваш Президенті

Дереккөз сілтемесі: https://pugwash.org/2020/12/28/on-the-iran-nuclear-agreement-and-middle-eastern-security/